კლასიკური მუსიკის ორმოცდაათი ელფერი 

დავით ბუხრიკიძე

წინანდლის მუსიკალური ფესტივალის დღეები: ბრიუს ლიუ, როგორც ფორტეპიანოს ბრიუს ლი და მიხაილ პლეტნიოვის დაბალი სიხშირის პიანოები.

ალექსანდრე ჭავჭავაძის მამულში კლასიკური მუსიკის საერთაშორისო ფესტივალის დაარსების სიმბოლურ თარიღად 2017 წელი შეიძლება მივიჩნიოთ. „სილქ როუდ ჯგუფმა“, რომელიც მანამდე დაახლოებით ათი წელი ზრუნავდა წინანდლის მამულის განვითარებასა და სხვადასხვა პროექტზე, პირველად საქართველოში ლეგენდარული მაესტროზუბინ მეტა და ისრაელის ფილარმონიის ორკესტრი მოიწვია. 

2017 წლის სექტემბერში ახლად აშენებულ ამფითეატრში, რომელიც ათას კაცს იტევს, მაესტრო ზუბინ მეტამ ცნობილ ქართველ პიანისტ ხატია ბუნიათიშვილთან ერთად, რობერტ შუმანის საფორტეპიანო კონცერტსა და პეტრე ჩაიკოვსკის მეხუთე სიმფონიას უდირიჟორა. ეს შთამბეჭდავი უვერტიურა გამოდგა კლასიკური მუსიკის ყოველწლიური საერთაშორისო ფესტივალის დაარსებისთვის, რომელიც ვერბიეს (შვეიცარია) ცნობილი მუსიკალური ფესტივალის ანალოგიითა და მასთან თანამშომლობით მოხერხდა.

2019 წლიდან მოყოლებული, უკვე მეექვსე წელია, რაც სექტემბრში წინანდალში თავს იყრიან მსოფლიოში აღიარებული სოლისტებიპიანისტები, მევიოლინეები, ჩელისტებიარანაკლებ მნიშვნელოვანია ახალგაზრდა თუ ხანში შესული ვირტუოზების საფესტივალო გარემოში ერთად  ყოფნა, ისევე, როგორც  ცნობილი დირიჟორებისა თუ ვოკალისტების მასტერკლასები ახალგაზრდებისათვის.

წინანდლის საერთაშორისო მუსიკალური ფესტივალი წელს ჯუზეპე ვერდის რეკვიემითგაიხსნა, რომელსაც ფესტივალის მუსიკალური ხელმძღვანელი, მაესტრო ჯანანდრეა ნოზედა დირიჟორობდა. აღსანიშნავია პანკავკასიური ორკესტრიც, რომელიცრეკვიემშიშთამბეჭდავად ჟღერდა და რომელიც რამდენიმე ქვეყნის ახალგაზრდა მუსიკოსებს აერთიანებს (საქართველო, სომხეთი, აზერბაიჯანი, თურქეთი, ყაზახეთი). 

მუსიკის მოყვარულებმა და სტუმრებმა ამფითეატრის სცენაზე საერთაშორისო ფესტივალებსა თუ საოპერო სცენებზე გამოცდილი ვოკალისტები იხილესერიკა გრიმალდი (იტალიელი დრამატული სოპრანო), აგნეშკა რელისი (პოლონელი მეცოსოპრანო), ჩარლზ კასტრონოვო (ამერიკელი ტენორი) და მარკო მიმიკა (ხორვატიელი ბანი). ფესტივალის გახსნის პატივი ასევე წილად ხვდა თბილისის ოპერისა და ბალეტის თეატრის გუნდს, რომელმაც უნდა ვაღიარო, რომ ვერდისრეკვიემშიმაინც ყველაზე დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა. 

წინანდლის წლევანდელ მუსიკოსვარსკვლავთა შორის განსაკუთრებული ელფერით გამოირჩევა კორეული წარმოშობის კანადელი პიანისტი, 2021 წელს შოპენის სახელობის პიანისტთა საერთაშორისო კონკურსის გამარჯვებული, ბრიუს ლიუ, რომელსაც წინანდალში ხუმრობით მუსიკის მოყვარულებიბრიუს ლისუწოდებენ. 

სწორედ მისი რაფინირებული და ტექნიკურიილეთებივიხილეთ, უფრო ზუსტად მოვისმინეთ, ჟანფილიპ რამოს მცირე ფორმის პიესებში. გამჭვირვალე, ელეგანტური და აბრეშუმის სიმსუბუქის ბგერები და ბაროკოთი მოვარაყებული ტრელები, მართლაც, ტოვებდა ჯადოსნური ილეთების შთაბეჭდილებას. თუმცა მუსიკალური ბაროკოს ამ შედევრის დაწყვილება ფრედერიკ შოპენის N2 საფორტეპიანო სონატასთან (სიბემოლ მინორი, თხზ. 35) ცოტა უცნაური იყო. იმდენად, რომ რომანტიკული მუსიკის ეს შედევრი და განსაკუთრებით მეორე ნაწილი (ცნობილისამგლოვიარო მარში“), სრულ ემოციურ გაუცხოებას ქმნიდა რამოს მუსიკასა და ზოგადად, შთამბეჭდავ შესრულებასთანაც. 

ბრიუს ლიუს ტექნიკა და მუსიკის გააზრების მასშტაბი განსხვავებული იყო ბეთჰოვენის მესამე საფორტეპიანო კონცერტის შესრულებისას (თხზ. 37, დო მინორიო). გია ყანჩელის სახელობის თბილისის ახალგაზრდული ორკესტრი და დირიჟორი კლაუდიო ვანდელი უფრო ლირიკულ განწყობას ჩაუღრმავდნენ, ვიდრე ბეთჰოვენის ამ კონცერტისათვის დამახასიათებელ ეპიკურ და დრამატულ ხასიათს. შედეგად უფრო  გამოიკვეთა პიანისტის ბგერადი სამყარო და ლირიზმი, ვიდრე ორკესტრის სიმფონიური აზროვნება და მასშტაბი.

ახალგაზრდა ვარსკვლავის ფონზე მეტნაკლებად გამოიკვეთა ძველების ნათებაც. 70-იან წლებში ჩაიკოვსკის სახელობის საერთაშორისო მუსიკალური კონკურსის გამარჯვებულის, პიანისტ მიხეილ პლეტნიოვის მოწვევა წინანდალში მაინც გარკვეულ რისკს შეიცავდა უკვე ჩავლილი სანდალების შემდეგ, რომელიც 67 წლის რუსი პიანისტის პირად ცხოვრებას უკავშირდებოდა ტაილანდში. ამდენად, მისი გამოჩენა წინანდლის ამფითეატრის სცენაზე, უფრო ფსიქოლოგიურ თვითჩაღრმავებას და მუსიკალური რეაბილიტაციის სეანსს ჰგავდა. 

პლეტნიოვმა ჯერ სკრიაბინის 24 პრელუდია შეასრულა, რომლის ლირიზმითა და კიდევ უფრო ფაქიზი პიანოებით ატმოსფერო თითქოს მსუბუქი სუნამოთი გაიჟღინთა. მეორე ნაწილში ერთგვარი სიმეტრიის პრინციპით, შოპენის 24 პრელუდია დაუკრა, ოღონდ ლირიკული მელანქოლიის აშკარა ოვერდოზით, კვლავ განსაცვიფრებელი პიანოებით და ნოტებს შორის ოდნავ გაწელილი პაუზებით. რითაც ერთგვარად შეგვახსენა, რომ სპეციალურად იაპონური წარმოების როიალზე – „კავაიზეუკრავდა. 

ცნობილია, რომ დიდი ხანია პლეტნიოვი მხოლოდკავაისროიალზე უკრავს, მაშინ როცა მსოფლიოს ლამის ყველა ცნობილი პიანისტისტეინვეისამჯობინებს და წინანდლის ამფითეატრშიც და კამერულ დარბაზშიც მხოლოდსტეინვეიდგას. თუმცა როდესაც პლეტნიოვის დაკვრას ისმენთ, გასაგები ხდება რატომ ირჩევს სწორედ ამ ინსტრუმენტს და რატომ დაჰყავს ყველა ქვეყანაში გასტროლზე როიალის ამწყობი. უკიდურესად ფაქიზი, ყურისთვის ძლივს გასარჩევი პიანოებიკავაიზემაღალი მგრძნობელობისა და დაბალი სიხშირის რადიოტალღებს ჰგავს, რომელთა წყალობით პლეტნიოვს მელომანების გარკვეული კატეგორია ექსტაზში მოჰყავს.

ესტალღებიუფრო უკეთესად შეიგრძნობოდა ფესტივალის კამერულ დარბაზში შესრულებული ფრანც შუბერტის სონატაარპეჯიონეს შესრულებისას (სონატა ჩელოსა და ფორტეპიანოსათვის, ლა მინორი, D.821). პლეტნიოვს პარტნიორობას უწევდა ცნობილი ბრიტანელი ჩელისტი, მრავალი საერთაშორისო კონკურსის გამარჯვებული, სტივენ ისერლისი, რომელიც დღეს ნამდვილი ჩელისტივარსკვლავია და მსოფლიოს წამყვან ორკესტრებთან ერთად  (ბერლინის, ვენის, ლონდონის, ვაშინგტონის ფილარმონიის ორკესტრები) ხშირად ჩნდება მსოფლიოს საკონცერტო ესტრადაზე. ამდენად ორი ცნობილი მუსიკოსის კამერული გაბაასება შუბერტის ცნობილი სონატით, უფრო მეტს ნიშნავდა, ვიდრე პლეტნიოვის მიერ რაფინირებული და ნახევარსიჩუმიდან გამოძერწილი პიანოები. 

ოდნავ ამბიციური განაცხადივით ჟღერდა თავად პლეტნიოვის მიერ დაწერილი სონატის (ჩელოსა და ორკესტრისათვის) შესრულება, რომელიც მსუბუქად, მაგრამ უინტერესოდ მერყეობდა პოსტრომანტიკულ, რახმანინოვის მსგავს მელოდიებსა და ილუსტრაციულ მუსიკას შორის, თუმცა თავად მუსიკოსთა გარჯამ და პერფექციონიზმმა ეს ნაკლი აშკარად წაშალა უკვე თავად რახმანინოვის შესრულებით ბისზე. 

წინანდალში შეკრებილი დანარჩენი ვარსკვლავების ელფერებზე მოგვიანებით კიდევ მოგითხრობთწინ რამდენიმე საინტერესო, საფესტივალო დღეა.

content image