მზის ნამცვრევი ცივ წყალში

დავით ბუხრიკიძე

რეჟისორმა საბა ასლამაზიშვილმამოჩვენებებითავისუფალი თეატრის სცენაზე დადგა.

ფრანსუაზა საგანის ცნობილი რომანის სათაურს – „მზის ნამცვრევი ცივ წყალში“, ცხადია არაფერი აქვს საერთო ახალი დრამისა დამოდერნიზმის მამის“, ჰენრიკ იბსენის ერთერთ ყველაზე პოპულარულ პიესასთან, „მოჩვენებები“… რომ არა რეჟისორ საბა ასლამაზიშვილის მიერ დადაგმული, სრულიად ახლებური და ამავე დროს, ფსიქოანალიტიკური შრეებით გამდიდრებულიმოჩვენებებითავისუფალ თეატრში. თუმცა მზის, სიცივისა და მოჩვენებების გადაძახილსა და რითმაზე ოდნავ ქვემოთ.

თავის დროზე აკრძალული, შეჩვენებული და მკაცრად გაკრიტიკებული პიესა, რომელიც იბსენმა 1881 წელს დაიწერა და რომელსაც ბევრი ცნობილი ადამიანიერჩოდა“ (მათ შორის ილია ჭავჭავაძე, რომელმაც დაწერა კიდეციბსენმიბსენთამავნებლური გავლენის შესახებ საზოგადოებაზე), მეოცე საუკუნეში ლამის ახალგაზრდა თაობის ხელოვანთა და რეჟისორთა შთაგონების წყაროდ, საპროტესტო არტმანიფესტად იქცა. 

ამის მიზეზი ის იყო, რომ იბსენის პიესებში მკაცრადაა გაკრიტიკებული ფასეულობებისგან განძარცვული საზოგადოება, ფარისევლობა ოჯახურ ურთიერთობებში, კავშირის გაწყვეტა თაობათა შორის, ეკლესიის მსახურთა მანკიერება, ძალაუფლების და ფულის ტოტალური გავლენა საზოგადიებაზე და ა.. ამდენად, საბა ასლამაზიშვილის მცდელობა ახლებურად წაეკითხა იბსენის პიესა ტექნოლოგიურ 21-ე საუკუნეში სრულიად ლოგიკურია. 

ახალგაზრდული, ექსპერიმენტული, ექსპრესიული, ვიტყოდი ოდნავ შლეგურმოდერნისტული ხეტიალის შემდეგ სხვადასხვა სივრცეებში (ილიაუნის თეატრის ფოიე, ახალგაზრდული კლუბი თუმანიშვილის თეატრის ზოში, საბურთალოს სასაფლაო, სასტუმროამბასადორი კაჭრეთისნაგავსაყრელი), სადაც  თეატრალური ენა და სათქმელი განუწყვეტლივ იცვლებოდა, საბა ასლამაზიშვილი უბრუნდება აკადემიურ სცენას და კლასიკური წარმოდგენის ჩარჩოს.

დეკორაციებისგან თითქმის განძარცვულ სპექტაკლში (დიდი ხის ჯვარი ავანსცენაზე, ხის მაგიდა სცენის შუაში და მის ზემოთ დაკიდებული ოვალური სარკე, რომელიც პერსონაჟებსაც ირეკლავს და დარბაზსაც) მუდმივი დეპრესიის, სისველის, სიცივის პირქუში და აქრომატული ატმოსფერო იგრძნობა. ეს ანდრია ვაჭრიძის, როგორც მხატვრისა და სცენოგრაფის დებიუტია, რომელსაც თეატრალები კარგად იცნობენ როგორ მესხეთის თეატრის მსახიობს. ის დიდი ხანია თანამშრომლობს საბა ასლამაზიშვილთან და შეიძლება ითქვას, რომ ამჯერად უკვე ახალ ამპლუაში. 

დამთრგუნველი და დეპრესიული ატმოსფეროს საპირწონედ რეჟისორი მონატრებული სამხრეთული მზის, წითელი ღვინისა თუ გამოუცხადებელი ვნებების მხურვალებას გვაზიარებს. ამ მხურვალების მთავარი შემოქმედი და გენერატორი ახალგაზრდა მხატვარი, ოსვალდ ალვინგია (გივიკო ბარათაშვილი), რომელიც ბოჰემური პარიზიდან ნისლიან ნორვეგიაში, გარდაცვლილი მამის სახლში ბრუნდება და რომელსაც არტისტული თუ ნამდვილი ფსიქოლოგიური ტრავმებიმოჩვენებები ტანჯავენ. 

პიესისგან განსხვავებით, სპექტაკლი ნახევარად შიშველი ოსვალდის შემოსვლით იწყება, რომელიც თეთრ ტრუსებსა და თეთრ გეტრებში გეიტუსოვკიდან მოსულს უფრო წააგავს, ვიდრე პარიზიდან ჩამოსულ მოდერნისტ მხატვარს. ის მთვრალია, ხელში ღვინით სავსე ბოთლი უჭირავს, თან ცეკვავს და უზარმაზარ თეთრ ტილოს წითელი ღვინითაფერადებსაბსტრაქტული ნახატივითდა ეს ერთადერთი წითელი,  ფერია ამ აქრომატულ, შავთეთრ სცენურ გარემოში.

მოგვიანებით ოსვალდი ლურჯი ლაბადით, ჭრელი ჰალსტუხითა და საყურეებით ჩნდება სცენაზე, რაც ასევე პროსტესტის ფორმად აღიქმება: (გარემო, დაკარგულიბავშვობა, მოსალოდნელი ქორწინება). ოსვალდის  პროტესტის თუ კომპლექსების თანაზიარი თუ თანაშემოქმედი თავად ოსვალდის დედაა, ფრუ ალვინგი, საკმაოდ ახალგაზრდა ქალი, რომლის როლსაც ანი იმნაძე ზუსტად ნაპოვნი და დამუშავებული აქცენტებით, ზომიერი ემოციურობით და რაღაცნაირი გამომშრალი დრამატიზმით თამაშობს. თუმცა ეს ზომიერება ხაზგასმული აფექტით დაიღვევა ფინალურ სცენაში, როცა ფრუ ალვინგი იძულებულია ოსვალდს მორფინის სასიკვდილო დოზას გაუკეთოს. ფრუ ალვინგი სპექტაკლში ახალგაზრდაა და ეს კიდვ უფრო ამძაფრებს ფსიქოანალიტიკურ მოტივებს, რასაც რეჟისორი ხაზგასმულად გამოყოფს ორი სცენითჯერ ოსვალდი დედის მუხლებზე ჯდება და ლამის პატარა, დამჯერ ბავშვს ემსგავსება; მოგვიანებით კი დედა შეყვარებულივით ჩაუჯდება ოსვალდს კალთაში

ფრუ ალვინგი საკმაოდ გონიერი, საქმიანი და ამაყი ქალია, რომელიც გარდაცვლილი, გარყვნილი ქმრის ხსოვნის რეაბილიტაციას მისი სახელობის თავშესაფრის გახსნით ცდილობს. ამკეთილშობილურსაქმეში მას პასტორი მანდერსი ეხმარება, რომელიც ფრუ ალვინგის წარსულის მთავარი მოწმე და მესაიდუმლეა. ამ ურთულეს როლს არჩილ ბარათაშვილი თამაშობსღვთის მსახური, რომელიც მუდმივად ცოდვაზე საუბრობს, კარგად ირგებს ნიღბებს და სულ სხვათა განკითხვაშია. ის ფეხაკრეფით დადის და მიმნდობი ინტონაციით საუბრობს, თუმცა კარგად იგრძნობა მისი ფარული ვნება ფრუ ალვინგისადმი და ცუდად შენიღბული ანტიპატია ოსვალდისადმი.

სწორედ ეს არქეტიპული, ფსიქოანალიტიკური მოტივებით დატვირთული სამკუთხედი: ოსვალდიფრუ ალვინგიპასტორი, განსაზღვრავს ჩემი აზრით, საბა ასლამაზიშვილის სპექტაკლის მთავარ ემოციურ და შინაარსობრივად დატვირთულ, გამდიდრებულ შრეებს. ბუნებრივად იკითხება პარალელი შექსპირისჰამლეტთანაც“ (ჰამლეტიგერტრუდაკლავდიუსი) და ჩეხოვისთოლიასთანაც“ (ტრეპლევიარკადინატრიგორინი), რაც ერთის მხრივ, შეიძლება აღვიქვათ როგორც კლასიკური ტექსტების გადაძახილი და მეორეს მხრივ, როგორც რეჟისორული თამაში ათასჯერ ათვისებულ, მაგრამ ჯერ კიდევ გაუმარგლავთეატრალურ ყანაში“.

 

ვიქტორია ბოკერია ალვინგის უკანონო შვილს, მოახლე რეგინას თამაშობს, რომელიც ზედმეტად თავშეკავებული და ცოტა ერთფეროვანია სხვა მსახობების ფონზე. თუმცა ეს თავად როლისდამსახურებაცაა“, რომელიც მსახიობს არ აძლევს ფართო გაქანებისა და იმპროვიზაციის საშუალებას. რეგინას მამობილის, დურგალ ენგსტრანდის როლს სლავა ნათენაძე მართლაც შესანიშნავად თამაშობს: ზუსტი სახასიათო დეტალებით, მიგნებებით და თვითირონიით. მისი მორიდებული, თავშეკავებული და ზრდილობიანი საუბრების მიღმა გაიძვერა ლოთი იმალება, რომელიც ნებისმიერი ხერხით ცდილობს სარფიანადდაასაქმოსან გაყიდოს რეგინა.

იბსენის პიესებს ძალიან მყარი სტუქტურა აქვთ. ისინი უძლებენ როგორც ნატიფი ფსიქოლოგიზმის შემოტევებს, ისე მოდერნისტულ რეჟისორულ ძიებებსა და ახირებებს. თემურ ჩხეიძის 70-იან წლების კლასიკური დადგმის შემდეგ (ვერიკო ანჯაფარიძე, აკაკი ვასაძე, ნოდარ მგალობლიშვილი) თეატრალებს შესაძლოა ახსოვდეთ ვანო ხუციშვილისმოჩვენებებითეატრალური ინსტიტუტის სასწავლო სცენაზე რამდენიმე წლის წინ, ან მიხეილ ჩარკვიანისმოჩვენებებიმუსიკისა და დრამის თეატრში. ამ მრავალფეროვნების ფონზეც საბა ასლამაზიშვილის სპექტაკლი გამორჩეულია. 

ოსვალდის ცნობილი მეტაფორული ფრაზა -„დედა, მომეცი მზე!“, რომლიც თემურ ჩხეიძის სპექტაკლის ფინალის ემოციური წერტილი იყო, თავისუფალი თეატრისმოჩვენებებშიჩანაცვლებულია თავად ოსვალდის მეტაფორასხეულით. სწორედ ის არის სიცოცხლისა და სიშლეგის იმპულსების ერთდროული მაუწყებელი ბნელ, სველ და ცივ სახლში; ისაა ხანძარიც (როდესაც თავშესაფრის ალმოდებული მაკეტი ლამის ფიზიკურად ეხება მაგიდაზე ედვარდის სხეულს) და მზის ნამცვრევიც ცივ წყალშიდა როცა ფრუ ალვინგი სპექტაკლის ბოლოს შვილის სხეულს განათებული კარისკენ ძლივს მიათრევს, ჩაგვესმის კომპოზიტორ ვახტანგ გვახარიას მუსიკალური თემა, რომელიც ჯერ კიდევ მზითა და ახალი ტკივილთაა გაჯერებული.